Miejska Komunikacja Samochodowa w Skarżysku-Kamiennej to ważne przedsiębiorstwo, które oferuje usługi transportowe w zakresie przewozu osób na obszarze tej malowniczej miejscowości.
Usługi te są kluczowe dla mieszkańców, ponieważ umożliwiają im komfortowe i efektywne poruszanie się po mieście.
Historia
Historia miejskiej komunikacji w Skarżysku-Kamiennej rozpoczęła się 1 kwietnia 1955 roku, kiedy to utworzono Zakład Komunikacji Miejskiej w ramach Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. W początkowej fazie, dysponując zaledwie trzema autobusami, zakład uruchomił trzy linie, które łączyły odległe dzielnice miasta. Z biegiem lat nastąpił stopniowy rozwój zarówno w zakresie sieci komunikacyjnej, jak i w unowocześnianiu zaplecza technicznego. Jednakże, jak to bywa w rozwijających się przedsiębiorstwach, także i tu pojawiały się liczne problemy. Na sytuację wpływały warunki panujące w ramach centralnie planowanej gospodarki lat PRL. Po 1989 roku przekształcenia ustrojowe w Polsce przyniosły nowe wyzwania, z jakimi firma wcześniej nie miała do czynienia. Wolny rynek zmienił zasady funkcjonowania, co w połączeniu z deklinacją przemysłu i rosnącym bezrobociem negatywnie wpłynęło na ofertę komunikacyjną, zwłaszcza w konfrontacji z bogatszą siecią z lat 80.Na mapie komunikacyjnej znacznie zmalała liczba kursów autobusowych.
Początki – 1955-1959
w chwili, gdy zdecydowano się na rozpoczęcie działalności komunikacyjnej, Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej nie dysponowało odpowiednią infrastrukturą. W tym celu, aby uzyskać przydział autobusów, zatroskano się o wprowadzenie w błąd wizytującego przedstawiciela Ministerstwa Gospodarki Komunalnej, prezentując mu garaż Straży Pożarnej, który rzekomo miał służyć do przyjęcia pojazdów. Podstęp okazał się skuteczny – w marcu 1955 roku otrzymano przydział czterech autobusów Star 52. Autobusy przybyły jeszcze tego samego miesiąca, a z Łodzi przybyli także pracownicy, którzy mieli przeszkolić miejscowy zespół w zakresie organizacji warsztatu oraz opracowania rozkładów jazdy. Już 1 kwietnia 1955 roku pierwsze autobusy wyruszyły na trasy, wzbudzając ogromne zainteresowanie wśród mieszkańców.
„Dzieci obrzucają autobusy błotem i kamieniami, bo konduktorzy zabierać ich na przejażdżki nie pozwalają…”
To jednak nie jedyne problemy, z jakimi musiała mierzyć się obsługa – awantury z nietrzeźwymi pasażerami oraz przeładowanie pojazdów stwarzały liczne wyzwania.
Warto zaznaczyć, że w ciągu kolejnych lat zmieniały się oblicza transportu publicznego. Wśród kluczowych wydarzeń warto wymienić przeniesienie Zakładu Komunikacji Miejskiej do nowej siedziby 25 kwietnia 1957 roku, wprowadzenie stacji benzynowej 29 lipca 1958 roku, a także tragiczną kolizję autobusu z pociągiem w nocy 17 stycznia 1959 roku, w wyniku której ranni zostali kierowca i konduktorka. Również w marcu 1959 roku pojawił się pierwszy kryty przystanek, co stanowiło istotny krok w rozwoju komunikacji miejskiej.
1960-1969
W latach 60. XX wieku, ZKM kontynuował rozwój. Ze względu na rosnące zapotrzebowanie, liczba autobusów wzrosła, jednak niektóre linie z powodu niskiej frekwencji musiały zostać skrócone lub zlikwidowane. Przemoc i wandalizm stały się poważnym problemem:
„Zjawiskiem ujemnym spotykanym nagminnie na terenie miasta jest systematyczne zrywanie wywieszonych rozkładów jazdy…”
Warto zaznaczyć, że w 1960 roku rozpoczęła działalność usługa przewozów bagażowych, natomiast dwa lata później na ulicach miasta pojawiły się taksówki osobowe, które okazały się nieopłacalne i szybciej zniknęły z rynku. W 1967 roku w wyniku reorganizacji, ZKM przekształciło się w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK).
1970-1979
Na początku lat 70. wprowadzono konieczność przedłużenia czasu kursowania autobusów do północy, by umożliwić dojazd pracownikom zmieniającym pracę. Jednak w drugiej połowie dekady problemy ogólnokrajowe, jak np. niedobór autobusów wpływały na ograniczenia w kursach. Powstało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Kielcach.
1980-1989
Na początku lat 80. przekształcono MPK, które zaczęło podlegać nadzorowi Rejonowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Nowe autobusy, jak Jelcz PR-110, zaczęły pojawiać się na ulicach miasta, wypierając z taboru mniejsze Autosany. W roku 1988, sytuacja finansowa przedsiębiorstwa uległa pogorszeniu – inflacja i braki kadrowe stały się znacznym wyzwaniem.
1990-1999
W latach 90. nastąpiły istotne zmiany ustrojowe, które zreorganizowały funkcjonowanie MPK. Wprowadzono program oszczędnościowy, który obejmował redukcję zatrudnienia oraz reorganizację linii. Przekształcenie w spółkę z o.o. miało miejsce 21 maja 1997 roku, a dalsze zmiany były związane z próbami pozyskania kapitału zewnętrznego.
W 1995 roku zorganizowano uroczystości z okazji 40-lecia istnienia przedsiębiorstwa i podjęto kluczowe decyzje zarządzające.
2000–
W XXI wieku kontynuowano proces modernizacji floty. Zakupiono nowe pojazdy oraz rozpoczęła się wymiana przestarzałego taboru. W 2013 roku dla poprawy sytuacji finansowej MKS zaplanowano reorganizację linii autobusowych, która miała na celu ograniczenie kosztów.
W związku z trudnościami finansowymi, prezydent Romana Wojcieszka zainicjował konsultacje społeczne dotyczące rewizji linii. Wprowadzenie nowego taboru oraz strategii finansowej miało kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju komunikacji miejskiej.
W 2014 roku, pod przywództwem Konrada Kröniga, skarżyska komunikacja miała zyskać nową jakość poprzez wymianę starych autobusów na nowoczesne oraz wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania.
Wykaz linii
Funkcjonujące linie
W tabeli niżej przedstawiono aktualnie funkcjonujące linie autobusowe, które są obsługiwane przez Miejski Zakład Komunikacji w Skarżysku-Kamiennej w roku 2023. Informacje te zostały zebrane na podstawie rozkładów jazdy dostępnych w serwisie dedykowanym miejskiej komunikacji. W związku z tym, tabele te dostarczają pełnej informacji o dostępnych trasach.
Lp. | Trasa |
---|---|
1 | Wiejska Przychodnia Kolejowa / Szydłowiecka Pętla – Łyżwy Wysypisko / Langiewicza Cmentarz |
2 | Szydłowiecka Pętla – 1 Maja Jeżynowa |
5 | Ekonomii Zakłady Metalowe nr 2 – 3 Maja Posadaj |
7 | Wiejska Przychodnia Kolejowa / Szydłowiecka Pętla – Krakowska Pętla / Kilińskiego |
8 | Ekonomii Zakłady Metalowe nr 2 – 1 Maja MKS |
9 | Rycerska Lipowe Pole – 1 Maja MKS |
12 | Wiejska Przychodnia Kolejowa – Wojska Polskiego Pętla |
14 | Wiejska Przychodnia Kolejowa – Młodzawy Ogródki Działkowe / Jaracza |
15 | Wiejska Przychodnia Kolejowa – Asfaltowa Zakłady Metalowe nr 3 |
18 | Langiewicza Cmentarz – Rajdowa Pętla |
19 | Langiewicza Cmentarz – Kilińskiego Pętla |
22 | Rycerska Warszawska – Łyżwy Wysypisko / 1 Maja Jeżynowa |
25 | Langiewicza Cmentarz – Wojska Polskiego Pętla |
26 | Paryska Zalew – Szydłowiecka |
Linie zlikwidowane
Poniższa tabela przedstawia linie autobusowe, które zostały zlikwidowane do roku 2017. Informacje dotyczące tych linii mogą być przydatne do analizy rozwoju komunikacji w Skarżysku-Kamiennej oraz zmian w obsłudze transportu publicznego.
Numer | Trasa | Data Dodania | Data Zamknięcia |
---|---|---|---|
2 | Baza MKS • 1 Maja • Towarowa • Piłsudskiego • Niepodległości • Legionów • Młodzawy • Parszów • Mostki • Suchedniów Langiewicza | ? | 2015.11.03 |
3 | 1 Maja • Towarowa • Piłsudskiego • Niepodległości • Legionów • Krakowska • Suchedniów: Warszawska • Mickiewicza | ? | 2013.09.02 |
3 | BAZA MKS • 1 Maja • Towarowa • Piłsudskiego • Niepodległości • Legionów • Krakowska • Suchedniów: Warszawska • Mickiewicza • Bodzentyńska • Berezów • MICHNIÓW | 2011.11.12 | 2015.09.01 |
4 | Szydłowiecka • Rejowska • Sokola • Niepodległości • Słowackiego • Tysiąclecia • Krasińskiego • Piłsudskiego • Norwida • Metalowców • Legionów • Krakowska • Wojska Polskiego • Brzask • Bliżyn • Sorbin | ? | 2016.01.01 |
6 | Dworzec Gł. • Sokola • Tysiąclecia • Krasińskiego • Piłsudskiego • Warszawska • Główna • Rajdowa | 2010.05.29 | 2013.01.12 |
6 | Czerwonego Krzyża • 1 Maja • Niepodległości • Armii Ludowej (Legionów) • Staffa • Sportowa (Dworzec Zach.) • Skałka | ? | początek XXI w. |
8 | Dworzec Gł. • Sokola • Wiejska • Zgodna (Armii Krajowej) • Graniczna (Piłsudskiego) • Norwida • Metalowców • Legionów (Z-1) | ? | ? |
11 | Baza MKS • 1 Maja • Towarowa • Piłsudskiego • Niepodległości • Sokola • Tysiąclecia • Piłsudskiego • Norwida • Metalowców • Legionów • Krakowska • Suchedniów • Łączna Urząd gminy | ? | 2015.11.03 |
13 | Rynek • Czerwonego Krzyża • 1 Maja • Towarowa • Niepodległości • Legionów • Krakowska • Wojska Polskiego • Bliżyn • Sorbin • Kucębów Dolny | ? | 2016.01.01 |
17 | Ekonomii • Legionów • Niepodległości • Piłsudskiego • Towarowa • 1 Maja • Skarżysko Kościelne: Kościelna • Iłżecka • Grzybowa Góra • Gadka | ? | 2016.01.01 |
20 | Szydłowiecka • Niepodległości • Sokola • Wiejska • Armii Krajowej • Piłsudskiego • Norwida • Metalowców • Legionów • Staffa • Sportowa (Dworzec Zach.) • Wioślarska • Słoneczna | ? | ? |
21 | Jaracza • Chałubińskiego • Legionów • Niepodległości • Piłsudskiego • Towarowa • 1 Maja • Skarżysko Kościelne: Kościelna • Świerczek • Kierz Niedźwiedzi | ? | 2015.11.03 |
23 | Rzemieślnicza • Niepodległości • Słowackiego • Krasińskiego • Graniczna (Piłsudskiego) • Norwida • Metalowców • Armii Ludowej (Legionów) • Krakowska • Wojska Polskiego • Bliżyn • Ubyszów • Majdów | ? | ? |
24 | Łyżwy • 1 Maja • Towarowa • 11 Listopada • Ekonomii • Legionów • Metalowców • Norwida • Piłsudskiego • Krakowska • Główna • Wieżowa | 1990 | ? |
27 | Rzemieślnicza • Skarżysko Książęce | 1982 | ? |
28 | Skałka (Z-3) • Gadka | 1983 | ? |
29 | Legionów (Z-1) • Pogorzałe | 1983 | ? |
30 | Dworzec PKP • Niepodległości • Armii Ludowej (Legionów) • Legionów (Z-1) | 1983 | ? |
31 | Rzemieślnicza • Krakowska • Wojska Polskiego • Bliżyn • Sorbin • Odrowążek | 1983 | ? |
32 | Czerwonego Krzyża • 1 Maja • Niepodległości • Armii Ludowej (Legionów) • Krakowska • Suchedniów (Bugaj) | 1983 | ? |
33 | Dworzec PKP • Sokola • Tysiąclecia • Krasińskiego • Norwida • Metalowców • Armii Ludowej (Legionów) • Młodzawy • Parszów • Wielka Wieś • Wąchock (Rynek) | 1984 | ? |
34 | Kolonia Górna • Armii Ludowej (Legionów) • Niepodległości • 1 Maja • Skarżysko Kościelne • Świerczek | 1984 | ? |
35 | Czerwonego Krzyża • 1 Maja • Waryńskiego (11 Listopada) • Ekonomii • Młodzawy • Parszów • Mostki • Suchedniów (Bugaj) | 1985.01.22 | ? |
36 | Dworzec PKP • Niepodległości • 1 Maja • Świerczek • Zbijów Mały | 1985.09.02 | ? |
37 | Łyżwy • 1 Maja • Towarowa • Niepodległości • Słowackiego • Krasińskiego • Graniczna (Piłsudskiego) • Norwida | ok. 1986-1987 | ? |
A | Dworzec PKP • Niepodległości • Legionów • Młodzawy • Parszów • Wielka Wieś • Wąchock • Starachowice: Kielecka • Radomska • Konstytucji 3 Maja • Partyzantów • Kopalniana | ? | 2015.11.03 |
Tabor
W ramach miejskiej komunikacji samochodowej w Skarżysku-Kamiennej dostępny jest różnorodny tabor autobusowy, który zapewnia mieszkańcom i odwiedzającym wygodne i efektywne połączenia. Przedstawiony poniżej zbiór danych ukazuje poszczególne typy autobusów, ich daty wprowadzenia oraz dodatkowe informacje dotyczące ich wyposażenia i ilości.
Typ autobusu | Data wprowadzenia | ID taborowy | Wyposażenie | Ilość |
---|---|---|---|---|
Autosan H7-20.07 | 2008 | 410, 411 | Brak | 2 |
Jelcz M083C Libero | 2008 | 412, 413, 414 | Brak | 3 |
MAN NL263 | 2017 | 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 450, 451, 452, 458 | Brak | 11 |
MAN NL313 | 2017 | 448, 453, 454, 455, 456, 457 | Brak | 6 |
MAN NÜ313 | 2020 | 449 | Brak | 1 |
MAN NL313 Lion’s City | 2022 | 459, 462, 465 | Brak | 3 |
MAN NÜ263 Lion’s City Ü | 2022 | 460 | Brak | 1 |
MAN NÜ273 Lion’s City Ü | 2022 | 461 | Brak | 1 |
MAN NÜ313 Lion’s City | 2023 | 467, 468 | Brak | 2 |
MAN-Göppel NM223.2 | 2023 | 464, 466 | Brak | 2 |
Łącznie pojazdy | 32 | |||
Procent niskopodłogowych i niskowejściowych autobusów w flocie | 100% |
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
STS Skarżysko-Kamienna | Muzeum im. Orła Białego | Nadleśnictwo Skarżysko | Granat Skarżysko-Kamienna | Mesko | Cmentarz żydowski w Skarżysku-KamiennejOceń: Miejska Komunikacja Samochodowa w Skarżysku-Kamiennej